Umelecké recenzie: Iza Tarasewicz | Hayley Tompkins | Mark Cousins

Umelecké recenzie: Iza Tarasewicz |  Hayley Tompkins |  Mark Cousins

Iza Tarasewicz: Ruchot neúnavnej krajiny, električka, Glasgow****

Hayley Tompkins: Far, Fruitmarket, Edinburgh***

Mark Cousins: Ako obrovské Škótsko, Fruitmarket, Edinburgh****

Inštalačný záber výstavy Izy Tarasewiczovej na Tramway PIC: Ewan Bootman / SNS Group

Rise of the Machines sa stretáva s The Wicker Man v diele poľského umelca Iza TarasewiczI, ktorý zaplnil hlavnú galériu v Tramway sochami vyrobenými z kovu a pšenice, inšpirovanými zastaranými poľnohospodárskymi strojmi. V jej lexikóne tvarov sú dva najčastejšie používané štvorprsté kovové pazúry a trojnožka na nohách zakončená kovovým vejárom o veľkosti (a čudne evokujúcej) moriaka. Zhluk týchto sa zhromažďuje okolo dverí električky 2 ako hydina čakajúca na nakŕmenie a divák si musí vybrať cestu medzi nimi.

Ak to už nie je znepokojujúce, najväčším dielom na výstave je Momentum, veľká kovová špirála zavesená horizontálne v strede galérie pokrytá jemnými háčikmi, ktorá vyzerá, že sa môže každú chvíľu zmeniť na víriaci sa vír a začať nasáva všetko, čo jej stojí v ceste.

Ďalšie dielo, Ruins and Promises, má telo vozíka so skupinou nástrojov s kosou na jednom konci a pár plochých krídel ako na satelite. Ten, ktorý najlepšie nasmeruje ľudovú hororovú atmosféru, je jeden zo série s názvom Cluster of Contingencies, pyramídový rám vyrobený z pšeničných snopov s veľkými skrútenými vidlicovými hlavami, ktoré z neho vychádzajú.

Iné diela padajú z odhalených trámov električky, ovíjajú sa okolo jej stĺpov alebo visia ako mobilné telefóny alebo mechanické lapače snov. Niektoré majú pod sebou na hlinenom lôžku malý štvorček intenzívneho žltého pigmentu. Boli vyrobené s veľkou jemnosťou a starostlivosťou a sochársky jazyk má pôsobivú jednotu, ktorá sa kumuluje. Prinajmenšom to robí do určitého bodu, po ktorom sa to začne opakovať.

Mallet 2022, od Hayley Tompkins

Tarasewicz sídli na farme vo východnom Poľsku a zaujíma sa o poľnohospodársku prácu, protesty, komunitu, účinky industrializácie. Zaujíma sa aj o pohyb a v priestore sa konali tanečné vystúpenia, ktoré by mohli pomôcť vysvetliť, prečo sa zdá, že sa všetko môže každú chvíľu začať hýbať. Je pravda, že monštruózne stroje dnešného industrializovaného farmárčenia by tieto predmety pošliapali, takže možno je v tom aj kus elégie, no človek sa nemôže zbaviť pocitu, že po zotmení môžu ožiť a zosnovať svoju pomstu.

Môžem s istotou povedať, že na prehliadke Hayley Tompkins v galérii Fruitmarket sa mi na zátylku nevzbudili žiadne chlpy. Rovnako ako mnohí súčasní umelci v Glasgowe, ani ona sa v Škótsku často nevystavuje a toto je jej doteraz najväčšia show, ktorá spája tvorbu za posledných 15 rokov.

Tompkins je predovšetkým maliarka a farba je dôležitá vo všetkom, čo robí. Toto je užitočná informácia, ktorú si môžete vziať do dolnej galérie, kde nájdeme zbierku maľovaných drevených stoličiek a päť filmov z rokov 2007-2022, ktoré sa premietajú na veľmi malých obrazovkách.

Označovanie je v najlepšom prípade riedke v celej tejto show a zistenie, ktorý film je, si vyžaduje detektívnu prácu. Jedna sa zameriava na obrázky dizajnérskych značiek v časopisoch, druhá na zábery chodníkov a kvetov zblízka. Jedna panvica trasľavo nad klávesnicou počítača. Všetky obsahujú nejaké záblesky čistej farby. Sú to zbierky inšpirácie, spôsob vypracovania nápadov?

Inštalačná prehliadka inštalácie Marka Cousinsa Like a obrovské Škótsko na Fruitmarket v Edinburghu

Na poschodí sú maľby: dve maľované košele zo staršej série, ale väčšinou veľké stojaté akryly. Tompkins maľuje na podlahu, ako to urobil Jackson Pollock, a pracuje na niekoľkých obrazoch naraz. Niekedy zavesí dielo na stenu, keď je farba ešte mokrá, a nechá tak stekať.

Tieto diela sú abstraktné a zdanlivo úplne inštinktívne, bez stopy plánovania alebo štruktúry (čo pripustil aj Pollock). Sú o procese a o tom, ako môže byť moment v tomto procese zmrazený v „dokončenom“ diele, ale zdá sa, že umelkyňa sa aktívne dištancuje od akejkoľvek myšlienky zámeru, autority, dokonca aj zručnosti. Existujú, ale nekomunikujú.

V predstavení sú dve diela, ktoré dokážu viac. Jednou je inštalácia Ale ani si nemyslím, že ste to vy, v malej miestnosti na konci dolnej galérie. Maľované papierové tašky a kartónová škatuľa sa stávajú sochárskymi objektmi usporiadanými na žiarivo žltej podlahe s gravitáciou, ktorá akoby popierala obyčajnosť materiálov. Na poschodí je palička natretá na fialovo. Farba ho čiastočne premieňa a čiastočne nie: stále je to palička, stále rezonujúca s energiou ničenia.

Tieto diela prinajmenšom skúmajú myšlienku transformácie, juxtapozíciu objektu a myšlienky. Inde sa tomu Tompkins bráni, rovnako ako sa bráni metafore alebo pocitu, že umenie nesie význam. Stolička je stolička, košeľa je košeľa. Nie je tam žiadna mágia. V tomto smere dosahuje to, čo si predsavzala. Stolička je stolička. Ale čo je na tom zaujímavé?

V skladových priestoroch Fruitmarketu toho diváka vtiahne oveľa viac. V roku 1949 sa Wilhelmina Barns-Graham vybrala na ľadovec Grindelwald vo Švajčiarsku a to zmenilo spôsob, akým robila umenie. V tejto štvorsálovej inštalácii sa filmár Mark Cousins ​​​​ (ktorého filmový dokument o Barns-Grahamovi má vyjsť na budúci rok) pokúsiť prísť na koreň tohto momentu. Čo je to vlastne inšpirácia? Aký je pocit zjavenia?

Zábery dnešného ľadovca a Barns-Grahamových obrazov sa spájajú s osemkanálovou zvukovou scénou od Anie Przygoda a hudbou od Lindy Buckley. Je tam voľný, bystrý text, dialóg medzi mladšou Barns-Grahamovou, ktorá videla ľadovec, a umelkyňou po 50 rokoch, ktorá si ten moment živo pamätá, no stále sa pýta, prečo ju to zmenilo.

Nemalo to nič spoločné s dramatickým alpským výhľadom, v tom má jasno. Išlo o pohľad do samotného ľadovca, pevného, ​​no priehľadného, ​​akosi živého. „Zdalo sa mi, že vidím svoj mozog,“ hovorí, „štruktúry, ktoré som už dávno videla. Pomyslel som si ‚Bože môj, samozrejme‘.“ „Popíš to,“ hovorí mladšia žena a odpovedá: „Mám. Na mojich obrazoch.” Film končí šokujúcim obrazom dnešného ľadovca, ktorý ukazuje, ako veľmi sa roztopil, a na chodbe je malá skupina Barns-Grahamových malieb a kresieb.

Pokiaľ ide o inštalácie, nie je to dokonalé. Keď sedíte medzi štyrmi obrazovkami, nemôžete vidieť všetky štyri naraz, jednému vždy niečo chýba. Ale keď sa jeden umelec bez ostychu ponára do diela druhého, snaží sa ho pochopiť a možno aj niečo o umeleckom procese vo všeobecnosti, je to presvedčivé. Nedáva jednoduché odpovede, ani nevysvetľuje, čo umenie robí, ale robí veľa pre objasnenie otázky.

Iza Tarasewicz: Rumble of a Tireless Land a Hayley Tompkins: Ďaleko obe až do 29. januára; Mark Cousins: Like A Huge Scotland do 27. novembra